Gennem Jordans ørken

Posted on 15. april 2011

0


Skrevet d. 10. april 2011

Vi bumper af sted gennem Jordans ørken. Bjerge, klipper og sandbanker i røde og gule nuancer spreder sig så langtBeduinlejre øjet rækker. El-ledningerne snor sig ud og ind over ørkenen, og på den uendeligt lange motorvej kæmper tunge lastbiler sig op af de voldsomme stigninger. Begge dele virker malplacerede i det barske landskab, som ellers virker uspoleret og autentisk med beduinlejre omgivet af geddeflokke og små landsbyer med græssende æsler i vejkanten og tørklædeklædte mænd på kameler.

Jeg ankom til Mellemøsten for mindre end en uge siden og suger til mig, hvad jeg opfatter som typiske arabiske omgivelser. Ved siden af mig sidder en anden dansk pige, som har arbejdet i Ramallah i lidt over to måneder. Også opslugt af det smukke vue, udbryder hun:

”Det er helt mærkeligt ikke at se checkpoints, soldater og settlements på bjergtoppene.”

Mit ansigtsudtryk må fortælle hende, at hun bliver nødt til at uddybe. Og hun fortæller, at hun for nylig besøgte en lokal kollega, som havde den mest fantastiske udsigt fra sit hus på en bjergskråning. Græsklædte bakker så langt øjede rakte – og så selvfølgelig også udsigt til tre israelske checkpoints, som en konstant påmindelse om de politiske spændinger og om at være overvåget.

”Men er det ikke mærkeligt, at du studser over, at de ikke er her?” spørger jeg. Og hun trækker på skuldrene og siger ”Tjoeh, måske…”.

Jordans ørken