Man ved man studerer arabisk i Palæstina, når….

Posted on 11. juni 2011

0


Man ved man studerer arabisk i Palæstina, når den første sætning man lærer er:

‘Falestine hilweh bedun eHtilal’ – Palæstina er smuk uden besættelsen…

Efter fire dages intens arabiskundervisning indeholder mit ordforråd foruden ‘hej’, ‘hvordan går det’ og ‘hvad hedder du’ følgende:

– chekppoint
– frihed
– krig
– fred
– kommunist
– parti

Det er selvfølgelig ret brugbare ord her. Men da jeg torsdag aften kigger på Vestbreddens smukke bjerge og dale fra en bus, mens jeg sidder i kø i en time pga. et tilfældigt opsat checkpoint, ka jeg godt høre, jeg lyder lidt hjernevasket, da jeg siger til min palæstinensiske kammerat, Ali:

‘Falestine hilweh bedun eHtilal’

Han smiler overbærende: “Er det hvad du har lært til arabisk?”