Turist i Cairo – pyramider og revolution

Posted on 18. juli 2011

0


Pyramide og Sfinxen i Egypten

Pyramide og Sfinxen i Cairo

Første dag i Cairo har jeg og min danske rejsebuddy valgt at hyre guiden, Ibrahim, til at vise os rundt.

Og selvom pyramiderne står øverst på min liste er Tahrir pladsen næst. Så jeg udspørger ivrigt guiden om revolution og politik. Han taler dog hellere om gamle dynastier, men mellem sfinxen og papyrusudstillinger får jeg spurgt til situationen efter Mubarak.

“Folk ska have frihed til at skabe sine egne chancer. Jeg håber det bliver bedre,” siger han mens vi bumler afsted i en gammel fiat.

I pyramiden, der indeholder king Zosers grav, forklarer Ibrahim at de ruiner der ligger omkring graven var Zosers måde at bevare sit eftermæle.

“Han ville blive længere – ligesom Mubarak,” siger Ibrahim grinende.

Som guide går urolighederne dog ud over privatøkonomien. Noget Hassan, som viser os rundt på en skole, hvor de laver ægte tæpper, også klager over.

“Dette var prisen før revolutionen,” siger han og peger på en papirlap i hjørnet på en tæppe, der viser 6.400 egyptiske pund. “Nu er den faldet med 30 procent.” Og få minutter efter tilbyder han halv pris.

For Ibrahim er det vigtigst, at der er fred, så turisterne igen begynder at strømme til og proppe penge i landet. Han virker ikke betydeligt begejstret for revolutionen, men spurgt til forandringen siden Mubarak siger han: “Nu kan man sige, hvad man vil – og der er forsamlingsfrihed.”

En påstand, flere unge egyptiske  demonstranter nok vil være uenig i. Alligevel virker han skuffet over den politiske stilstand, der har været siden Mubarak gik af og over at han ikke har skullet stå til regnskab over for det egyptiske folk.

“Det er nu 6 måneder siden, og intet er sket. Mubarak skal prøves ved en domstol. I Rumænien blev Pinochet skudt. Men alle har ret til en chance til at forsvare sig,” siger Ibrahim.

Tahrir square

Tahrir square