På pilgrimsrejse i Jerusalem

Posted on 25. juli 2011

0


image

Den guidede tur bringer os selvfølgelig forbi Via Dolorosa - ruten som Jesus angivelig gik bærende på korset før hans korsfæstelse

Tidligere har mine besøg i Jerusalem haft et professionelle formål – møder og research til historier. Og jeg havde da også svært ved at se migselv som egentlig turist. Men da rejsebuddy, Thomas, og jeg stod ved Jaffa gate sammen med 15 andre ‘internationals’ på vej til at indtage den gamle bydel ledet af vores 27-årige israelske guide, var der ingen vej uden om turist-markaten.

Sammen med den 55-årige amerikanske spørge-jørgen, den britiske, jødiske familie, der optog hele den 3 timer lange tur på video, og det unge tyske par som skulle opleve Jerusalem på tre dage, fulgte vi guiden gennem det armenske, jødiske, kristne og muslimske kvarter til Grædemur, Via Dolorosa, den hellige gravs kirke, Tower of David mm. En enkelt jødisk bosætter med sikkerhedsvagt i det muslimske kvarter blev det også til, trods guidens insisteren på ikke at kommentere på politiske spørgsmål.

Da turen var slut måtte jeg indrømme, at selvom jeg havde svært ved at have turistrollen på mig, havde jeg alligevel taget noget med mig fra guidens afsluttende morale:

“Hvis I går herfra og tænker ‘en by på halvanden kvadratkilometer med 25.000 indbyggere tilhørende tre store religioner med forskellige traditioner og sprog – sikke et kaos, godt jeg ska hjem til Tyskland eller USA eller Canada’. Så har jeg ikke gjort mit job ordentligt. Naboer her tilhører forskellige religioner og kulturer, men de er måske gået i samme folkeskoleklasse, de kan have været veninder, der sladrede om drenge, da de gik i high school. Og da de fik børn, var de måske hinandens babysittere. Jerusalem er ikke et museum, folk bor her. De er naboer og deler tage. Og jeg kan godt lide at se det som et eksempel på, at det kan lade sig gøre at bo sammen i fred.”

Mine oplevelser bl.a. i Jerusalemkvarteret Silwan gør mig lidt skeptisk – men respekt for at give en guidet tur, der ikke ignorerer konflikten, men forsøger at få turister til at forstå, at alle parterne er mennesker. Det går mod min fordom om, at alle turister er ignorante over for, hvad det er for et område, de egentlig befinder sig i…. i hvert fald indtil jeg overhørte en dansk gut på omkring tredive, som så på t-shirts, og sagde: “Det ska være sån en IDF (Israeli Defense Forces) trøje. Det ku bar vær fedt at gå igennem Vollsmose i den, høhø.”