Ramadanen er begyndt

Posted on 1. august 2011

2


I dag er ikke bare en hvilken som helst dag – det er første dag af Ramadanen.

Ja, det betyder måske ikke så meget for mig, da jeg ikke har tænkt at holde mig fra mad og drikke i dagtimerne den næste måned. Men det er umuligt ikke at bemærke den store forskel fra i går til i dag.

Da jeg vil handle om formiddagen i det ret store lokale supermarked i Ramallah, er en mand ved at sætte store farverige klistermærker på skydedøren. Men selve butikken er lukket: ‘Ramadan,’ siger han, da jeg tydeligvis ser lidt uforstående ud over mandagslukningen.

I stedet går jeg og rejsebuddy Thomas på café. Den er helt øde – men ikke lukket. Vi sætter os på terrassen og spørger, om vi ka spise der. ‘Ja, selvfølgelig,’ svarer han: ‘men indenfor. Det er Ramadan.’

Vi går hjem og børster tænder bagefter, så vi ikke lugter af mad – det, har jeg fået af vide, er en høflig gestus.

Vi tar til Jerusalem, for at finde flere åbne butikker. Men også i den gamle bydel er der langt fra så meget liv som der plejer – hvillet egentlig er helt rart…

Vi tar bussen hjem ved sekstiden. Trafikken er langt fra så hektisk som normalt i myldretiden. Langs vejene er næsten hver anden butik lukket, men i de åbne butikker og i de små krogede gader hænger blinkende, kulørte lyskæder. I bussen er der helt stille, og flere småsover. Måske ikke så langt fra normalt. Men jeg synes nu, folk virker særligt trætte i dag.

Hjemme har min britiske roomie besluttet at prøve det der fastning. Som aftenbønnen gjalder gennem stuen, stryger han mod køleskabet og hiver en halvanden liters vandflaske ud og sluprer grådigt væsken i sig efterfulgt af et suk. Efter lidt tid siger han eftertænksomt:

‘Der giver en følelse af fællesskab at gøre noget rigtigt svært sammen med en stor gruppe af mennesker. Lidt som at være i krig, tror jeg.’

Meget muligt, tænker jeg, men i 30+ graders varme, virker det på ingen måde fristende at holde sig fra mad og drikke i dagtimerne i en måned.

Da vi tar en taxa ud at spise ved ottetiden er gaderne næsten ryddet for mennesker pånær et par, der slændrer hen af gaden, mens fyren bæller en stor flaske sprite. Da vi forlader restauranten to timer senere er folks sult tilsyneladende blevet stillet, og gaderne er fyldte med råbende, opstemte mennesker og dyttende biler. Ramadanen er begyndt.

Emneord: