Bosætterne er den brændende tændstik

Posted on 18. september 2011

1


Efter en forlænget weekends ferie vender jeg i dag tilbage til Ramallah. Jeg er i en lejet bil og kører af de store veje, der fører israelerne fra Tel Aviv til Det Døde Hav uden at de skal igennem palæstinensiske byer selvom de kører igennem Vestbredden. Da jeg er kommet igennem det store checkpoint ind til Vestbredden, drejer jeg fra og kører mod Ramallah. Her støder jeg på et af de ’søvnige’ checkpoints – nogle betonchikaner og to små telefonbokslignende huse bevogtede af en håndfuld unge soldater. Normalt står de bare og snakker eller sms’er eller småsover, men i dag bliver alle bilerne stoppet.

”Shalom,” siger en cirka 18-årig fyr, og jeg forsøger at se ham i øjnene frem for på det absurd store våben han har hængende på maven.

”Hello, how are you?” svarer jeg, på tydeligt engelsk for at gore det tydeligt jeg ikke er israelsk bosætter, på trods af lejebilens israelske nummerplader.

”Hvor skal du hen?” spørger fyren.

”Ramallah,” siger jeg og forsøger at smile afslappet.

Drengen bryner og vifter mig igennem. Folkevognsrugbrødet foran mig er knap så heldigt. Bag rattet sidder en gruppe unge, der på deres påklædning og karismatiske skæg kunne være konservative israelske jøder. Jeg må holde tilbage, mens de vender skuden og kører tilbage til den store vej.

Ugen op til det længe ventede FN-topmøde er oprunden og det israelske militær er i højeste beredskab. Volden fra ekstremistiske bosættere er taget til i løbet af måneden. I september er der blevet sat ild til to moskeer og flere palæstinensiske biler, og næsten hver dag er der beretninger om voldelige overfald og vandaliseringer af palæstinensiske huse, moskeer og andre bygninger. Da det forrige fredag gik ud over Birzeit University, hvor vægge var blevet spraymalet med racistiske og truende budskaber (følg linket for billeder), førte det til en offentlig udmelding fra det amerikanske State Department om hurtigst muligt at ’arrestere de ansvarlige og underlægge dem lovens fulde kraft’. Selvom graffitien hurtigt blev malet over for at undgå at hidse eleverne op, var der den efterfølgende mandag demonstrationer uden for porten til universitetet. Og netop det virker både som graffitimalernes hensigt og som de palæstinensiske myndigheders største frygt.

Men også de israelske sikkerhedsstyrker (IDF) har været ofre for bosætternes chikane – værst, da en gruppe brød ind på en militærbase tæt på bosættelsen, Beit El, hvor de sprættede dæk og smadrede ruder på 13 militærkøretøjer. Det har nok gjort IDF ekstra opmærksomme, og var måske årsagen til den ekstra årvågenhed ved checkpointet i dag – og grunden til at israelerne i bilen foran mig blev sendt tilbage.

Grupper af israelske bosættere har meldt ud, at de vil arrangere demonstrationer i palæstinensiske byer og landsbyer for at signalere, hvem der retmæssigt er herre over området. Det kan få betydning for freden på Vestbredden i den kommende uge, hvis det lykkedes dem at få tændt op under palæstinenserne. For når den Palæstinensiske Selvstyreenhed (PA) står foran FN og beder om statsanerkendelse på fredag, er deres sag naturligvis stærkest, hvis de ikke repræsenterer et bagland i flammer.

Birzeit University

Birzeit Universitys mure blev den 9. september offer for ekstremistiske bosætteres grafitti

Posted in: News, UN Statehood