VIDEO: Et brag af en velkomst

Posted on 11. november 2011

0


Jeg er netop vendt tilbage til Ramallah efter en lille uges ferie i Egypten med en veninde. Folk – både egyptere og turister – mente vi var ’thrill seekers’, når vi fortalte, at vi bor i Ramallah. De havde klare forventninger om, at der faldt bomber om ørerne på os på daglig basis. Og vi blev mødt med skeptiske blikke, når vi prøvede at fortælle, at livet generelt er ret stille og roligt i Ramallah.

Alligevel må jeg indrømme, at jeg lige stoppede op og lyttede en ekstra gang, da jeg hørte en række brag, mens vi gik igennem Qalandia checkpointet. Lyden kom fra fyrværkeri i anledningen af helligdagene. En tanke strejfede mig, at forskellen på Vestbredden og Danmark trods alt er, at mens jeg i Danmark øjeblikkeligt ville vide, at det var lyden af fyrværkeri, kan lyden her lige så vel komme fra affyring af tåregaspatroner, ’lydbomber’ eller ’live ammo’… selvom jeg dog bliver bedre og bedre til at identificere de forskellige lyde.