Græsk ortodoks gudstjeneste og julemarked i Betlehem

Posted on 27. november 2011

0


Klokken er 9 søndag morgen – den første søndag i advent – da jeg møder min nye veninde, Natasa, fra Cypern. Sammen går vi gennem det kristne kvarter i Ramallah, og hun viser vej hen til den græsk ortodokse kirke, hvor klokkerne begynder at ringe. Jeg efterligner hende og tager et tyndt hvidt lys, som jeg tænder og sætter i et fad med sand.

Julemarked i Bethlehem

Julemarked i Betlehem

Gudstjenesten er allerede i gang og den gamle kirke med stenhvælvinge er fyldt med en sød duft af røgelse. Overalt i kirken hænger gamle ikoner og malerier med Jesus og illustrationer fra biblen. Omkring 60 mænd, kvinder og børn følger alvorligt præsterne i beige kapper og høje sorte hatte. Ind imellem slår de korsets tegn. I hjørnet står to mænd og messer ind i en mikrofon – skiftevis på arabisk og på græsk.

Natasa underviser i græsk på den græsk ortodokse folkeskole (en gave fra den græske regering), og hun hilser hjerteligt på børn fra skolen og deres forældre.

Julemarked i Betlehem
Efter en halv time lister vi ud igen, finder en ‘service’ (en slags taxabus) og vender næsen mod Jerusalem. Her mødes vi med Mr Takis, en diplomat fra Cypern, der har boet i Jerusalem i tolv år. I hans noget ramponerede Mercedes kører vi videre mod Bethlehem til lyden af traditionelle græske melodier.

Det egyptisk koptiske klosters julebod i Bethlehem

En palæstinensisk dreng kigger på julemænd ved det egyptisk koptiske klosters julebod i Betlehem

I Betlehem Peace Center  ved siden af Fødselskirken er der julemarked med boder med blandt andet chokolade, ost, broderede duge,  tyske chokoladejulekalendre og plasticjulemænd. Et drengekor og et blæserband fylder centeret med julemelodier og en håndfuld unge i klovnekostumer danser rundt og maler klovneansigter på børn.

Jeg nyder en vaffel med meget syntetisk syltetøj fra den palæstinensisk-norske vaffelbod mens jeg tænker, at arabiske julemarkeder minder om julemarkeder i Danmark med et stort juletræ med skinnende røde kugler og børn med nissehuer. Men selvom der i Bethlehem og de omkringliggende byer er en stor andel kristne, er der endnu ikke meget juleudsmykning i gaderne og der er næsten lige så mange kristne turister og ‘expats’ som palæstinensere til julemarkedet.

Græsk ortodoks kristendom 1.1
Inden vi kører fra Bethlehem køber jeg et lille Jesusbarn i porcelæn med guldglorie. Prisskiltet viser 14 US dollars (knap 80 kr), men jeg når ikke engang at protestere før den kvindelige ekspedient siger 7 dollars, og derefter bliver afbrudt af butikkens ejer, der siger ’20 shekel  (knap 30 kr) for “hun er med Mr Takis”.

Da vi kører tilbage mod Jerusalem fortæller Mr Takis om historien bag det græsk ortodokse patriarkat.

“Ortodoks har intet at gøre med religion,” siger han: “det er græsk og betyder ‘den som har den rigtige mening om noget’.”

Tarkis forklarer, at den ortodokse kirke er den ældste inden for kristendommen og blev etableret af Jesus’ bror Jakob omkring år 82. Han fortæller stolt, at der findes bøger tilbage fra den gang. Han fortæller ivrigt om kirkens historie, men min bibelske baggrundsviden er for begrænset til, at jeg kan følge med.

Jeg må indrømme, at jeg ved meget lidt om den græsk ortodokse kirke, men finder efter lidt research (tak til wikipedia) ud af, at det er den anden største retning inden for kristendommen (efter den romersk katolske), og at ‘en af de vigtigste patriarkater ligger i Jerusalem med hovedsæde i Den Hellige Gravs Kirke. Overhovedet er Theophilos III, der er religiøst overhovet for en menighed på 400.000 (ifølge tal fra 2006 fra World Council of Churches) spredt ud over ‘det Hellige Land’, der inkluderer Israel, Palæstina, Syrien og dele af Jordan. Størstedelen er palæstinensere.

Det var ikke en første søndag i advent med adventskrans, gløgg og æbleskiver, men i stedet (for mig) utraditionel gudstjeneste og arabisk julebasar. Forhåbentligt en forsmag på, hvad julemåneden i Jesus’ hjemland ellers vil byde på af sjove indtryk og oplevelser.