‘Loven på disse kanter’

Posted on 26. februar 2012

0


The law in these parts

'The law in these parts's officielle hjemmeside

Jeg trodsede i går molotowcocktails og israelske kampberedte soldater for at komme i biografen. Det lyder umiddelbart lidt fjollet – og jeg må indrømme, at det heller ikke var en del af planen at havne i et opgør mellem oprørte palæstinensiske teenagere og de israelske soldater ved Qalandia – men det var besværet værd.

I et indslag på P1 hørte jeg forleden Hanne Foighel fortælle om en ny dokumentar, der belyser israelsk militærlov på Vestbredden – The Laws In These Parts, ‘loven på disse kanter’, af Ra’anan Alexandrowicz. Da man nemt bliver indhyllet i konspirationsteorier og gisninger om, hvad der rent faktisk er gældende lov her, tænkte jeg at det var en film, jeg måtte se… og tja, det er nok nærmere en film ALLE med en holdning til situationen burde se.

Dokumentaren består udelukkende af interviews med tidligere højtstående dommere fra den israelske militærdomstol. Gennem filmen fortæller en flok gråhårede aldrende mænd, hvordan de for årtier siden fandt de smuthuller i international lov, der gjorde det muligt ‘lovligt’ at konfiskere landområder på Vestbredden til etablering af de bosættelser, der i dag gør konflikten så problematisk. Og hvordan de blot ‘fandt på’ nye love, hvis de eksisterende viste sig upraktiske – eksempelvis at arresterede palæstinensere skulle for en dommer inden for 96 timer. Og ikke mindst hvordan de var vidende om, at der foregik tortur, men stadig mener, at det var nødvendigt for deres egen – og alle andre israeleres – sikkerhed.

Instruktøren, der vandt ‘Bedste udenlandske film’ ved dette års Sundance Festival, afslutter filmen med følgende selvransagende overvejelser:

“Han (én af dommerne, red.) minder mig om, at min mulighed for at gå i biografen og for at lave denne film, afhænger af at sådanne metoder bruges. Han minder mig om, at min sikkerhed er på bekostning af krænkelse af andres.”

Virkelig interessant film.

The Law in These Parts – English trailer from The Law in These Parts on Vimeo.

Posted in: Kunst og kultur