Sne, sne, sne….

Posted on 3. marts 2012

0


Sne i Ramallah - 2. marts 2012I to måneder har jeg haft denne samtale med kollegaer og venner:

Folk/venner (palæstinensere): ‘I morgen kommer det til at sne… helt sikkert!’

Mig (i ‘jeg-prøver-at-være-cool-og-tale-det-arabisk-jeg-nu-kan-lingo): ‘walla???’

Sne i Ramallah - 2. marts 2012

Så meget sne var der faldet i Ramallah natten til fredag

Folk/venner: ‘Akiid’ (for sure!)

Så ser jeg lidt undrende på dem og skuler til himlen, der måske har været lidt grålig, men indtil videre kun har sendt van(d)vittige mængder af regn ned over Ramallah. Og efter at have haft denne type samtale sådan cirka 30 gange siden jul, er min reaktion blevet mere og mere småhånlig og ‘jaja, små venner… kom til Danmark, så skal I se sne… her er jo endnu alt for varmt (ca 10-15 grader) og sne kræver altså at det fryser’.

MEN… så skete det squ… torsdag nat, som jeg er på vej hjem fra en club, træder vi ud til sneklædte gader og små dalende iskrystaller, der uundgåligt må kaldes ‘snefnug’…. og det skulle selvfølgelig være samme aften, hvor jeg havde brugt en time på at grine nedladende over en af mine venners insisteren på, at der altså HAVDE været sne onsdag aften – jeg kaldte det ‘slud’ og ‘hagl’.

I min frygt for at tabe ansigt tænker jeg, ‘jaja, men det er midt om natten, der er nok ikke rigtig nogen der har set det’…

Snestorm i Ramallah - marts 2012

Så meget sneede det omkring 9-tiden i Ramallah fredag morgen

Men fredag morgen bliver jeg igen bliver indhentet af Nemesis, da jeg står op til dette syn:

Må dette være en lærestreg om aldrig at tro jeg ved mere om det palæstinensiske vejr end palæstinenserne selv…